Ga naar de inhoud

Eerste resultaten ‘Buitenspelen in Kaart’ benadrukken belang van buitenspelen op school en opvang

De vragenlijst Buitenspelen in Kaart (BinK) meet hoeveel en hoe lang kinderen buitenspelen. Eerste resultaten laten zien dat de buitenspeeltijd op school en de opvang een belangrijk onderdeel is van de totale buitenspeeltijd. Meer onderzoek naar de validiteit van de vragenlijst is nodig voor een beter beeld. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van het Mulier Instituut met de BinK-vragenlijst.

Bijdrage van buitenspelen op school en de opvang groot

Voor veel kinderen vindt een groot deel van hun totale buitenspeeltijd op een dag op school en de opvang plaats. Zeker voor kinderen die in totaal weinig buitenspelen. Maar buitenspeeltijd is op school en de opvang niet altijd een vast onderdeel. Het verschilt daardoor sterk hoeveel kinderen daar buitenspelen.

Bepaalde kinderen spelen minder buiten, maar ook nog veel onbekend

We zien in dit onderzoek dat bepaalde kinderen minder buitenspelen. Bijvoorbeeld:

  • oudere kinderen;
  • kinderen die in stedelijke gebieden wonen;
  • kinderen van ouders met een hoger opleidingsniveau.

Toch weten we ook nog veel niet. Bijvoorbeeld over welke rol de sociale en fysieke omgeving spelen bij buitenspelen. En over de plaats van buitenspelen in de hele tijdsbesteding op een dag.

BinK meet buitenspelen in meer detail

In dit onderzoek verkenden we de bruikbaarheid van de BinK-vragenlijst om buitenspeeltijd te meten. Ten opzichte van eerder onderzoek meet deze vragenlijst buitenspeeltijd in meer detail. We vragen namelijk specifiek naar buitenspeeltijd per dag in de vrije tijd, op de opvang en op school.

Meer onderzoek naar validiteit vragenlijst nodig

Deze verkenning roept ook nog enkele vragen op. Het is nog niet zeker of BinK in de huidige vorm de buitenspeeltijd van kinderen valide meet. Sommige vragen waren mogelijk nog onduidelijk. En het is niet duidelijk of ouders voldoende zicht hebben op hoeveel hun kind buitenspeelt op de opvang en op school. Het is nodig dit verder te onderzoeken.

Meer nieuws over dit thema

Inrichting speelplekken kan kinderen stimuleren meer buiten te spelen

Een goede inrichting van speelplekken kan eraan bijdragen dat kinderen meer buitenspelen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat ze er voldoende uitdaging vinden. En dat er voor alle kinderen genoeg te doen is.

Niet structureel sport- en beweeglessen op een derde van de mbo’s

Op een derde van de mbo-instellingen zijn sport- en beweeglessen geen structureel onderdeel van het curriculum. Ten opzichte van de vorige meting, in 2020, is hierin nog geen verbetering zichtbaar. Ondanks de inzet van mbo’s en verschillende landelijke initiatieven.

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan wettelijke normen voor gymles

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Scholen wijten dit aan een tekort aan accommodatie en volle lesroosters.