Ga naar de inhoud

Eerste resultaten ‘Buitenspelen in Kaart’ benadrukken belang van buitenspelen op school en opvang

De vragenlijst Buitenspelen in Kaart (BinK) meet hoeveel en hoe lang kinderen buitenspelen. Eerste resultaten laten zien dat de buitenspeeltijd op school en de opvang een belangrijk onderdeel is van de totale buitenspeeltijd. Meer onderzoek naar de validiteit van de vragenlijst is nodig voor een beter beeld. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van het Mulier Instituut met de BinK-vragenlijst.

Bijdrage van buitenspelen op school en de opvang groot

Voor veel kinderen vindt een groot deel van hun totale buitenspeeltijd op een dag op school en de opvang plaats. Zeker voor kinderen die in totaal weinig buitenspelen. Maar buitenspeeltijd is op school en de opvang niet altijd een vast onderdeel. Het verschilt daardoor sterk hoeveel kinderen daar buitenspelen.

Bepaalde kinderen spelen minder buiten, maar ook nog veel onbekend

We zien in dit onderzoek dat bepaalde kinderen minder buitenspelen. Bijvoorbeeld:

  • oudere kinderen;
  • kinderen die in stedelijke gebieden wonen;
  • kinderen van ouders met een hoger opleidingsniveau.

Toch weten we ook nog veel niet. Bijvoorbeeld over welke rol de sociale en fysieke omgeving spelen bij buitenspelen. En over de plaats van buitenspelen in de hele tijdsbesteding op een dag.

BinK meet buitenspelen in meer detail

In dit onderzoek verkenden we de bruikbaarheid van de BinK-vragenlijst om buitenspeeltijd te meten. Ten opzichte van eerder onderzoek meet deze vragenlijst buitenspeeltijd in meer detail. We vragen namelijk specifiek naar buitenspeeltijd per dag in de vrije tijd, op de opvang en op school.

Meer onderzoek naar validiteit vragenlijst nodig

Deze verkenning roept ook nog enkele vragen op. Het is nog niet zeker of BinK in de huidige vorm de buitenspeeltijd van kinderen valide meet. Sommige vragen waren mogelijk nog onduidelijk. En het is niet duidelijk of ouders voldoende zicht hebben op hoeveel hun kind buitenspeelt op de opvang en op school. Het is nodig dit verder te onderzoeken.

Meer nieuws over dit thema

Beweegwijsheid: waardevol concept, maar vertaalslag naar praktijk nodig

Vertegenwoordigers van het onderwijs en (sport)aanbieders zien beweegwijsheid als een waardevol en inspirerend concept. Volgens hen kan het bijdragen aan een leven lang bewegen. Wel hebben ze behoefte aan een vertaling van het concept naar een praktische toepassing.

Meer basisscholen halen beweegnorm door subsidie: procesbegeleiders effectief

Dankzij een subsidieregeling waarmee basisscholen een procesbegeleider aanstelden, halen steeds meer scholen de norm van negentig minuten bewegingsonderwijs per week. Dat blijkt uit recent onderzoek van ResearchNed, het Mulier Instituut en KBA Nijmegen.

Beweegwijsheid: de basis voor een leven lang bewegen

Medio juni heeft demissionair staatssecretaris Karremans (VWS) ons visiedocument over beweegwijsheid naar de Kamer gestuurd. VWS wil, samen met de partners van Sportakkoord II, een iets andere focus om de jeugd meer te laten sporten en bewegen.