Ga naar de inhoud

Aantal sportfunctionarissen in het gespecialiseerd onderwijs neemt af

In 2023 zijn er minder BRC-functionarissen actief in het gespecialiseerd onderwijs dan in 2019. In het praktijkonderwijs zijn er juist meer BRC-functionarissen actief. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Het gespecialiseerd onderwijs is een verzamelnaam voor het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. In 2023 is de BRC-functionarissen actief op:

  • 31 procent van de schoollocaties in het speciaal basisonderwijs.
  • 22 procent van de schoollocaties in het speciaal onderwijs.
  • 23 procent van de schoollocatie in het voortgezet speciaal onderwijs.
Gymnastiek

Verschil met regulier onderwijs wordt groter

Binnen alle drie de vormen van gespecialiseerd onderwijs is op minder scholen een BRC-functionarissen actief dan in het regulier primair onderwijs (57%). In het regulier onderwijs neemt de inzet van BRC-functionarissen bovendien juist toe.

Meer BRC-functionarissen actief in het praktijkonderwijs

Vergeleken met het gespecialiseerd onderwijs is in het praktijkonderwijs juist het tegenovergestelde te zien. In 2023 was daar op 39 procent van de scholen een BRC-functionaris actief. Dat is meer dan in het regulier voortgezet onderwijs (20%).

BRC-functionarissen vooral voor buitenschools sportaanbod

In het gespecialiseerd en praktijkonderwijs zetten scholen BRC-functionarissen vooral in om het buitenschoolse sportaanbod te organiseren. Daarnaast adviseren ze over sportmogelijkheden in de gemeente of verwijzen ze leerlingen daarnaar door.

Onderzoek onder schoolleiders en BRC-functionarissen

De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op de peiling bewegingsonderwijs en sport in het gespecialiseerd onderwijs. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van panelpeilingen onder BRC-functionarissen.

Gerelateerd nieuws

Sociale steun van mede-sporters is goed voor de mentale gezondheid

Hoe meer sociale steun sporters ervaren van mede-sporters, hoe beter hun mentale gezondheid is.

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan wettelijke normen voor gymles

Een derde van de basisscholen voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Scholen wijten dit aan een tekort aan accommodatie en volle lesroosters.

Fietsen is lang niet altijd toegankelijk voor mensen met een beperking

Fietsers met een beperking ervaren vaak nog belemmeringen die het fietsen lastig of zelfs onmogelijk maken.