Ga naar de inhoud

Bewegen is cruciaal voor een goed leerklimaat

Als schoolleider weet jij als geen ander hoe belangrijk een goed leerklimaat is. Leerlingen die zich prettig voelen, geconcentreerd kunnen werken én genoeg energie hebben gedurende de schooldag, komen beter tot leren. Bewegen speelt daarin een grote rol: regelmatig bewegen gedurende de dag draagt bij aan het welzijn, het leervermogen en de gezondheid van kinderen.  

Kinderen die rennen in een gymzaal

Structurele aandacht voor bewegen 

In de praktijk gebeurt er al veel om leerlingen tijdens de schooldag (meer) te laten bewegen, denk bijvoorbeeld aan bewegen tijdens de pauze, energizers of bewegend leren activiteiten. Maar om bewegen structureel onderdeel te maken van de schooldag, is er meer nodig dan losse initiatieven of individueel enthousiasme. 

Wil je weten hoe andere scholen bewegen tijdens de schooldag invullen en welke uitdagingen zij ervaren? Lees dan ‘Meer bewegen tijdens de schooldag‘.

Door bewegen een structurele plaats te geven in het schoolbeleid, wordt het niet afhankelijk van losse initiatieven of individueel enthousiasme. Je zorgt daarmee voor duurzame verankering: bewegen wordt een vanzelfsprekend onderdeel van de schooldag en raakt ingebed in de visie, werkwijze en planning van de school. 

Een goed doordacht schoolbeleid over bewegen maakt het bovendien makkelijker om externe ondersteuning en financiering aan te vragen en gericht in te zetten. Denk aan subsidies, samenwerking met sport- en beweegaanbieders, of begeleidingstrajecten vanuit gemeenten of landelijke programma’s. Door helder te beschrijven wat je doelen zijn en welke stappen je willen zetten, kun je beter onderbouwen waar de behoefte ligt — en welke ondersteuning daarbij past. 

Maar hoe ziet zo’n beweegbeleid er nou eigenlijk uit? En hoe breng je dit in de praktijk?  

Help je mee? Met jouw input brengen we schoolbeleid in beweging! 

Met steun van het ministerie van VWS willen wij scholen helpen bij het opstellen en versterken van hun schoolbeleid over bewegen. Voordat we deze ondersteuning kunnen bieden, willen we eerst inventariseren hoe scholen op dit moment bewegen tijdens de schooldag een plaats geven in het schoolbeleid en dagelijkse praktijk. We horen graag welke behoefte scholen hebben aan ondersteuning. Hiervoor zoeken wij jouw hulp – het maakt daarbij niet uit of jullie al wel of nog geen schoolbeleid over bewegen hebben. Wij horen graag de succesverhalen, maar ook de belemmeringen en behoeften. We vragen je hiervoor een korte vragenlijst in te vullen. 

Vul de vragenlijst in en ontvang een uitnodiging voor een online kennissessie! 

Deelnemers die de vragenlijst ingevuld hebben, kunnen zich aanmelden voor een eerste online kennissessie van 45 minuten over beweegbeleid. Daar is ook ruimte voor intervisie met andere scholen. Aan het eind van de vragenlijst vind je de aanmeldlink voor deze kennissessie op 28 of 30 oktober. Door de vragenlijst in te vullen maak je bovendien kans op een uniek begeleidingstraject, dat na deze kennissessie van start gaat. 

Alvast bedankt voor je betrokkenheid en inzet voor een actieve leeromgeving! 

Meer weten?

Wil je meer weten over ons onderzoek over het stimuleren van bewegen op school? Lees dan ‘Bewegen in en om school‘.
Heb je vragen over dit onderzoek, of wil je graag meer weten? Neem dan contact op met Marthe Westerbroek, via m.westerbroek@mulierinstituut.nl (opent in nieuw tabblad) 

Het Mulier Instituut neemt jouw privacy serieus. Hoe we met jouw privacy omgaan, lees je in onze privacyverklaring (opent in nieuw tabblad). We behandelen alle gegevens vertrouwelijk en gebruiken ze anoniem in de verslaglegging. De resultaten zijn niet herleidbaar naar jou als persoon of naar jullie school. 

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief, onze persberichten of onze attenderingen!