Buurtsportcoaches kennen veel maatschappelijke organisaties wel, maar werken er lang niet altijd mee samen
De bekendheid van maatschappelijke organisaties in de sport is groot onder buurtsportcoaches. Maar lang niet met al deze organisaties werken ze ook samen. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder buurtsportcoaches.

Grote(re) bekendheid betekent niet meer samenwerking
Alle buurtsportcoaches die meededen aan het onderzoek, zijn bekend met minstens één maatschappelijke organisatie in de sport. De bekendste zijn de Cruyff Foundation en het Jeugdfonds Sport en Cultuur: 90 procent kent deze organisaties.
Toch werkt maar 21 procent ook samen met de Cruyff Foundation. Bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur is dat 57 procent.
Buurtsportcoach het vaakst als verbinder
In de samenwerking met maatschappelijke organisaties in de sport vervult 61 procent van de buurtsportcoaches de rol van verbinder. Zij verbinden de maatschappelijke organisaties in de sport aan andere sectoren zoals de zorg of het onderwijs. Dit komt het vaakst voor in de samenwerking met het Jeugdfonds Sport en Cultuur.
52 procent van de buurtsportcoaches fungeert als begeleider/doorverwijzer. Zij motiveren mensen om te gaan sporten en bewegen bij maatschappelijke organisaties.
Gedeelde visie helpt bij samenwerking
De samenwerking tussen buurtsportcoaches en maatschappelijke organisaties in de sport verloopt makkelijk vanwege de gedeelde visie: zoveel mogelijk mensen in beweging krijgen.
Brancheorganisatie MOS niet heel bekend
Van de respondenten is slechts 29 procent bekend met de brancheorganisatie ‘Maatschappelijke Organisaties in de Sport’ (MOS).
Peiling onder 107 BRC-functionarissen
Voor dit onderzoek hebben 107 BRC-functionarissen van alle leeftijden een vragenlijst ingevuld. Daarin vroegen we naar de samenwerking met maatschappelijke organisaties in de sport en de rol die zij daarin vervullen.
Meer nieuws over dit thema

Een marathon in Den Haag: reëel, of misschien een minder goed idee?
De gemeente Den Haag wil weten wat er voor nodig is om in de stad weer een marathon te organiseren....

Nieuwe meetmethode voor kernindicator ‘veilig voelen’ in sport
Het Mulier Instituut heeft de kernindicator ‘veilig voelen’ vernieuwd. De resultaten tonen dat veiligheid sterk verschilt per rol, context, leeftijd en sportfrequentie. Zo voelen vrijwilligers en bezoekers van betaald voetbal zich minder vaak veilig, terwijl wekelijkse sporters en ouderen zich vaker veilig voelen.

Twee derde sporters gebruikt app of device bij het sporten
In 2025 gebruikt twee derde van de sporters een app en/of device zoals een smartwatch voor sportieve activiteiten (68%). Dat is meer dan in 2022 (63%), 2019 (51%) en 2016 (39%). Dat blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut onder Nederlanders van 18-80 jaar.