Ga naar de inhoud

Vooral jongvolwassen verenigingssporters gokken online op sport

Een kwart van de sportverenigingsleden en 16-23-jarigen neemt wel eens deel aan online sportweddenschappen. Onder voetballers is dit zelfs meer dan een derde. Dat is aanzienlijk hoger dan onder de hele Nederlandse bevolking: één op de tien Nederlanders wedt weleens online op sport. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Gokken op een sportwedstrijd

Online sportweddenschappen als ‘normale’ bezigheid

Veel deelnemers aan online sportweddenschappen bespreken voorspellingen met mensen uit hun omgeving die dit zelf ook doen. Voor hen lijkt deze vorm van online gokken normaal te zijn.

Deze groep deelnemers is ontvankelijker voor de invloed van gokreclames. Ook doen ze vaker onverantwoorde uitgaven aan online sportweddenschappen.

Sportvereniging als kwetsbare plek

Bij (team)sportverenigingen nemen relatief veel mensen deel aan online sportweddenschappen. Dit zijn daardoor geschikte plekken om hier met anderen over te praten. Online gokken op sport lijkt hier dan ook normaler te worden gevonden dan op andere plekken in de sport en samenleving.

Het promoten van online kansspelen (via reclames) is juist in de sport langer toegestaan dan daarbuiten. Dit versterkt het risico dat gokken daar steeds normaler wordt.

Jongvolwassenen onderschatten risico’s

Tijdens de dataverzameling van het onderzoek, was de promotie van online sportweddenschappen nog bijna nergens verboden. Jongvolwassenen zagen vaker of even vaak reclames voor online sportweddenschappen. Tegelijkertijd zien zij minder verslavingsrisico’s en zijn ze minder vaak voor beperking van gokreclames. Ander recent onderzoek bevestigt signalen dat het aantal jongeren dat (zorgelijk) deelneemt aan kansspelen toeneemt.

Vragenlijsten Nationaal Sportonderzoek

Voor dit onderzoek hebben we in 2022 via het Nationaal Sportonderzoek data verzameld onder 3.498 Nederlanders van 16 t/m 79 jaar. Het onderzoek laat de stand van zaken zien van ruim een half jaar na de openstelling van de Nederlandse kansspelmarkt. Destijds werd massaal en met weinig beperkingen reclame gemaakt voor online sportweddenschappen.

Sinds 2023 gelden beperkingen voor ongerichte reclame. Maar juist in de sportsector gelden die op een aantal punten (tijdelijk) niet (bijvoorbeeld voor shirtsponsering).

Gerelateerd nieuws

Minder Nederlanders gaan wel eens zwemmen 

In 2024 zwom de helft van de Nederlanders wel eens (54 procent). In 2019 was dat nog 70 %. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder Nederlanders vanaf 16 jaar. 

Bekendheid buurtsportcoaches neemt langzaam toe 

De bekendheid van buurtsportcoaches neemt toe onder de Nederlandse bevolking. In 2024 kende een derde (33%) van de Nederlanders een functionaris als de buurtsportcoach. In 2018 was dat nog maar een op de vijf (21%).

Aantal gemeenten dat schoolzwemmen aanbiedt of ondersteunt, daalt verder

Steeds minder gemeenten bieden schoolzwemmen. In 2020 ondersteunde een derde van de gemeenten schoolzwemmen, vier jaar later is dat percentage onder een kwart gedaald (23 procent).