Ga naar de inhoud

Strategische Visie 2025-2030: met ambitie de toekomst in

Onze missie is onveranderd, onze ambitie minstens net zo groot. Toch gaan we de komende jaren een paar dingen iets anders doen, zo valt te lezen in de publieksversie van onze  ‘Strategische Visie 2025 – 2030’.  Het betreft volgens ons – gezien de veranderingen in het sport- en beleidslandschap en het maatschappelijke speelveld – logische, kleine koerswijzigingen.

Strategie gebaseerd op interne en externe input

Om tot een nieuwe strategische visie voor de komende jaren te komen, luisterden we extern en intern naar behoeften, kritiek, tips en wensen. Op al deze input hebben we onze strategische visie gebaseerd.

Hoofddoelen: kwaliteit, toekomstverkenningen en data

Onze drie grootste doelen voor 2025-2030 zijn:

  • nog meer aandacht voor de kwaliteit van ons werk;
  • onderzoek naar onze rol bij beleidsgerichte toekomstverkenningen;
  • innoveren met data.

Vier focuspunten om onze doelen te bereiken

Om die doelen te bereiken, focussen we op de volgende punten:

  • Beleid onderbouwen, sportsector versterken

We willen bijdragen aan beter onderbouwd beleid en versterking van de sportsector. Dat vraagt om contact met het veld en overdracht van de uitkomsten van ons werk aan beleidsorganisaties. Met onze kennis willen we ook nadrukkelijker een rol spelen in de maatschappelijke dialoog over sport en bewegen. We sluiten aan bij relevante congressen en bijeenkomsten van partijen uit het veld.

  • Meer impact maken door nog beter samen te werken

Door nog meer samen te werken, nationaal én internationaal, willen we de komende jaren nog meer impact maken. Daarbij gaan we ook innoveren met data-analyse en nieuwe onderzoekstechnieken, én de inzet van AI.

  • Inspelen op actuele vraagstukken

Actualiteit vraagt om flexibiliteit. We blijven investeren in enkele thema’s waar in de samenleving en beleid veel aandacht voor is. Bijvoorbeeld sport en zorg/gezondheid, beweegactiviteiten en buitenspelen. Maar ook onderwerpen als topsport, duurzaamheid en sportaanbieders.

  • Lerende organisatie met een eigen onderzoeksagenda

We bewegen mee met ontwikkelingen, maar maken ook onze eigen keuzes. Dat doen we met oog voor onze mensen én voor de wereld om ons heen. Met een eigen onderzoeksagenda maken we ook eigen keuzes over welke onderwerpen aandacht verdienen. Zo geven we invulling aan onze rol als kritische vriend van de sportsector en waarborgen we onze onafhankelijke positie.

Meer nieuws over dit thema

Steeds meer Nederlanders sporten het liefst individueel zonder regels of begeleiding

Steeds meer Nederlanders willen het liefst individueel sporten, zonder regels of begeleiding. Bijvoorbeeld hardlopen of fitness. Een derde geeft hier voorkeur aan (38%). In 2017 was dit nog een kwart (23%).

Urban ambtenaren slaan brug tussen gemeente en urban sporters

Urban ambtenaren kunnen een belangrijke rol spelen in het contact tussen gemeenten en de urban sports-gemeenschap. De meeste van hen komen zelf uit de urban scene. Ze benutten hun achtergrond om aansluiting te vinden bij urban sporters.

Beginnen met een sport: niet voor iedereen even makkelijk

Sporters ervaren de startperiode van hun meest beoefende sport heel verschillend. Een op de zes sporters (17%) heeft die als lastig ervaren. Drie op de vijf (56%) vonden de startperiode juist plezierig. Inzicht in deze ervaringen kan helpen om uitval onder sporters te verminderen.