Ga naar de inhoud

Nederlanders bezoeken weer meer sportevenementen, maar nog niet zoveel als vóór corona

In 2022 bezocht 16 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder maandelijks of vaker een sportwedstrijd of -evenement. Dit is meer dan in 2020 (11%), maar minder dan in 2018 (21%). Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Tijdens de coronacrisis waren er minder sportevenementen. Maar ook nu die er weer volop zijn, is het bezoek ervan dus nog niet terug op het oude niveau. De groep die het vaakst naar sportwedstrijden/-evenementen gaat, zijn scholieren/studenten.

Juichen

Iets meer sport gevolgd via media

In 2022 volgde 58 procent van de Nederlanders van 6 jaar en ouder minimaal wekelijks sport via media. Bijvoorbeeld kranten of tijdschriften, radio of podcasts, sociale media, televisie, (sport)websites of apps. Dit is iets meer dan in 2020 (55%) en vergelijkbaar met andere jaren.

Televisie meest gebruikte medium

(Online) televisie is het medium dat Nederlanders van 6 jaar en ouder het meest gebruiken om sport te volgen (44%). Jongeren gebruiken vooral sociale media. Op alle mediaplatformen is een toename te zien tussen 2020 en 2022. Deels komt dat waarschijnlijk doordat de coronacrisis in 2020 voor lagere cijfers heeft gezorgd.

Onderzoek op basis van Vrijetijdsomnibus en kernindicatoren

De uitkomsten zijn gebaseerd op de Vrijetijdsomnibus van het CBS. Sinds 2012 vindt elke twee jaar een meting plaats onder 3.000 Nederlanders van 6 jaar en ouder. De cijfers over ‘Sportfan via bezoek’ en ‘Sportfan via media’ zijn kernindicatoren van de overheid. Een overzicht van alle indicatoren voor sport en bewegen is te vinden op www.sportenbewegenincijfers.nl.

Meer nieuws over dit thema

Ongewenst gedrag van hockeyers en voetballers tegen scheidsrechter komt vaak voor

In meer dan de helft van de wedstrijden in het amateurvoetbal en -hockey komt ongewenst gedrag van spelers tegen de scheidsrechter voor, zoals protesteren of schelden. Dat blijkt uit de Monitor sportief wedstrijdgedrag 2024.

Kansen voor doorontwikkeling gaming-evenementensector

De Nederlandse gaming-evenementensector is jong en is de afgelopen jaren gegroeid. Gamen kan competitief (esports) en niet-competitief. Er zijn goede kansen voor doorontwikkeling van de sector in de toekomst.

Spraakmakers: Welke uitdagingen staan de Olympische Spelen te wachten?

Het Internationaal Olympisch Comité kiest volgende week een nieuwe president. Collega Paul Hover was te gast bij Spraakmakers om te...