Ga naar de inhoud

Alcoholvrije drank in opkomst in sportkantine, maar verkoop alcohol blijft onmisbaar

Bij de helft van de sportverenigingen is de verkoop van alcoholvrije drank in de kantine de afgelopen jaren toegenomen. Tegelijk vindt bijna drie kwart de verkoop van alcohol nog onmisbaar. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder verenigingsbestuurders in 2023.

In 2020 waren de inkomsten van alcoholische dranken in de kantine ook voor bijna drie op de vier sportverenigingen onmisbaar. Dat is dus niet veranderd.

Sportkantine

Omzet uit alcohol vooral onmisbaar bij teamsportverenigingen

Bestuurders van teamsportverenigingen geven het vaakst aan dat de club de alcoholomzet niet kan missen. Maar liefst negen op de tien noemen de verkoop van alcohol onmisbaar voor de club.

Toename verkoop alcoholvrije dranken, maar nog weinig promotie

De helft van de verenigingsbestuurders ziet een toename in de verkoop van alcoholvrije drank. Twee op de vijf verenigingen stimuleren de verkoop van non-alcoholische alternatieven actief.

Verenigingen kunnen nog wel meer inzetten op zichtbare promotie en lagere prijzen van alcoholvrije dranken. Zo kunnen ze de sportomgeving nog gezonder maken.

Resultaten uit Verenigingsmonitor MI

Voor dit onderzoek hebben in het najaar van 2023 171 sportverenigingen met inkomsten uit kantineverkopen een vragenlijst ingevuld. Deze zetten we uit via het verenigingspanel van het Mulier Instituut. De vragen over de verkoop van alcoholische dranken konden we vergelijken met 2020.

Meer nieuws over dit thema

Landelijk beleid werkt door in lokaal sportbeleid

Ontwikkelingen in landelijk beleid hebben duidelijk invloed op het sportbeleid van gemeenten. Ze zorgen bijvoorbeeld voor meer samenwerking tussen sport en gezondheid. En stellen gemeenten voor financiële uitdagingen.

Internationaal onderzoek onder openbare zwembaden 

In 2025 wordt een grootschalige studie gelanceerd rond het gebruik en de beleving van publieke zwembaden: SwimVox. Dit publieksonderzoek bouwt...

Fitnessdeelname bijna verdubbeld in afgelopen 21 jaar 

Het aandeel Nederlanders van 12-79 jaar dat wekelijks aan fitness doet, is in de periode 2001-2022 bijna verdubbeld: van 14 naar 27 procent. Dit betekent dat er in 2022 ruim 3,9 miljoen Nederlanders wekelijks aan fitness deden.