Ga naar de inhoud

Kerndoel 3: De beweegactiviteit passen maken (4)

Samenvatting

In dit artikel geven we een doorkijkje naar het derde conceptkerndoel binnen het domein van leren bewegen: de beweegactiviteit passend maken. Een conceptkerndoel dat mogelijk niet direct herkenbaar is en uitleg vraagt voor een geschikte vertaling naar de praktijk. Het nieuwe kerndoel 3 wordt al snel gelezen als iets wat de docent te doen heeft (differentiëren). Net als de andere kerndoelen richt het zich echter op de leerling. Het kerndoel vraagt niet alleen toelichting, maar het werpt ook nieuw  licht op leren bewegen in de gymles. In een reeks artikelen is stilgestaan bij kerndoel 1, deelnemen aan bewegen (Nienhuis & Boomars, 2025) en kerndoel 2, verbeteren van de beweegvaardigheid (Koekoek e.a., 2025). Kerndoel 3 voegt in het proces van leren bewegen een extra dimensie toe. Reden te meer om in dit artikel het kerndoel verder uit te diepen en met voorbeelden te beschrijven hoe en wat leerlingen kunnen leren. 

kerndoelen, bewegen verbeteren, beweegactiviteit passend maken, zelfregulatie

Literatuurverwijzing: Koekoek, J., Nienhuis, J., Boomars, K., & Stegeman, E.J. (2025, oktober). Kerndoel 3: De beweegactiviteit passen maken (4). LO Magazine 113 (pp. 40 - 44)