Ga naar de inhoud

Doorlopende leerlijnen in de praktijk

Doorlopend of doodlopend?

  • Auteurs: Maarten Massink
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke Opvoeding

Samenvatting

Voor het opstellen van leerlijnen en ontwikkellijnen is het noodzakelijk duidelijke doelen te stellenen die verschillen per onderwijsdoelgroep. De uitwerkingen van kerndoelen voor PO en VO die doorgaans als basis gebruikt worden zijn te vinden in de basisdocumenten bewegingsonderwijs . Voor bovenbouw VO zijn er eindtermen opgesteld voor vmbo, havo en vwo die richting geven. De leerlijnen in PO zijn meer gericht op beweging- en regelvaardigheid. In het VO zijn de kerndoelen in het basisdocument en eindtermen van het examenprogramma steeds meer gericht op bewegen in een contextuele en sociale verkenning. Er is daar meer sprake van op persoonlijkheid- en ontwikkelingsgericht onderwijs. Hebben we hier te maken met en accent verschuiving of met een meer fundamentele verschuiving van doelen? Van eerst (PO) meer aandacht voor bewegingsontwikkeling naar later (VO) meer aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling?

doorlopende leerlijnen, ontwikkellijnen, kerndoelen, eindtermen

Literatuurverwijzing: Massink, M. (2021, mei). Doorlopende leerlijnen in de praktijk: doorlopend of doodlopend?. Lichamelijke Opvoeding 109 (pp. 24 - 27)