Ga naar de inhoud

Veel verschil in functietitels BRC-functionarissen

Vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) kunnen gemeenten functionarissen inzetten om deelname aan sport en cultuur te verhogen. In de regeling staan sinds 2023 zes functieprofielen. In de praktijk gebruiken gemeenten allerlei verschillende benamingen. Dit blijkt uit een peiling van het Mulier Instituut onder BRC-functionarissen.

Sinds 2023 is er een vernieuwde versie van de BRC. Iets meer dan de helft (56%) van de BRC-functionarissen is bekend met de zes functieprofielen die daarin staan. Lokaal worden vaak functietitels gebruikt die niet in de regeling staan, zoals sportcoach, verenigingsadviseur of beleidsmedewerker sociaal domein.

Functies blijven vaak onduidelijk

Volgens veel BRC-functionarissen begrijpen organisaties en inwoners hun rol nog onvoldoende. Slechts een derde denkt dat organisaties goed weten wat hun functie inhoudt. En maar een kwart denkt dat inwoners dat goed weten. De variatie aan functietitels lijkt hieraan bij te dragen.

Die lage bekendheid is een punt van aandacht. Bekend zijn bij de juiste mensen/organisaties is namelijk belangrijk voor de functie van BRC-functionarissen. Met name voor degenen die zich direct richten op inwoners en organisaties.

Kleine verschuivingen in taken en samenwerking

Bijna de helft van de BRC-functionarissen (47%) ziet geen verandering in hun werk sinds 2023. Dat komt niet alleen door de aangepaste regeling, maar ook door bredere beleidsontwikkelingen.

Zo speelt het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) een rol. Hierdoor ligt meer nadruk op gezondheid, preventie en valpreventie. Ook de koppeling van de BRC aan het Nationaal Sportakkoord zorgt voor meer samenwerking met andere sectoren.

Onderzoek onder BRC-functionarissen

Voor dit onderzoek vulden 111 BRC-functionarissen uit ons BRC-onderzoekspanel in het najaar van 2024 een vragenlijst in. De resultaten geven inzicht in hoe zij de landelijke aanpassingen van de regeling in de praktijk ervaren.

Meer nieuws over dit thema

Voortgang Sportakkoord II: inclusie en bewegende jeugd nog niet de norm, maar de basis ligt er 

Het merendeel van de gemeenten realiseert de randvoorwaarden die nodig zijn voor de ambities van Sportakkoord II. Dat blijkt uit uit het voortgangsrapport van het Mulier Instituut.

Sport en bewegen, onderwijs en kinderopvang zien kansen om beweegprofessionals breder in te zetten

Partijen uit het werkveld sport en bewegen, primair onderwijs en kinderopvang slaan de handen ineen. Ze zien concrete kansen om beweegprofessionals breder in te zetten. Zo kunnen personeelstekorten in onderwijs en kinderopvang worden verlicht. Tegelijkertijd ontstaat meer uitzicht op aantrekkelijke functies voor deze beroepsgroep.

Oratie Remco Hoekman: om sociale ongelijkheid in sport te dempen, moet overheid meer maatwerk leveren

Overheidsbeleid om meer mensen aan het sporten te krijgen, werkt helaas niet voor iedereen. Dat komt onder meer omdat 75 procent van de gemeentelijke gelden naar accommodaties gaat, zonder daarmee echt te sturen op sportstimulering.