Zoektocht naar passend meetinstrument in het speciaal onderwijs: de eerste veelbelovende stappen zijn gezet
10 februari 2021
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs hebben behoefte aan een meetinstrument dat de motorische vaardigheden van de leerlingen in het speciaal onderwijs in kaart brengt. Volgens hen moet het meetinstrument voldoende aandacht hebben voor de diversiteit in de motorische ontwikkeling van de doelgroep. De vakleerkrachten krijgen daardoor inzicht in 1) de mogelijkheden en onmogelijkheden van een kind en veranderingen daarvan over tijd (monitoring) en 2) de extra ondersteuningsbehoefte (screening). Een recent ontwikkeld meetinstrument (september 2020) dat zich specifiek op kinderen uit het speciaal onderwijs richt, VolgMij Speciaal, blijkt aan een deel van de eisen van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs te voldoen. Maar voor sommige eisen kan dit nog niet gemeten worden omdat het meetinstrument nog te nieuw is. Momenteel voldoen andere bestaande meetinstrumenten niet aan de behoefte van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Dit komt waarschijnlijk doordat de bestaande meetinstrumenten voor kinderen in het regulier onderwijs zijn ontwikkeld.
Dit blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut waarin een overzicht is gemaakt van de verschillende meetinstrumenten voor motorische vaardigheden die in Nederland beschikbaar zijn en de inzet daarvan in het speciaal onderwijs. Vakleerkrachten bewegingsonderwijs die werkzaam zijn in het speciaal onderwijs, zijn geïnterviewd over het gebruik van een meetinstrument voor het meten van motorische vaardigheden en de eisen waaraan een meetinstrument zou moeten voldoen.
Andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek zijn:
- De belangrijkste eigenschappen van een meetinstrument voor het speciaal onderwijs komen grotendeels overeen met die van een meetinstrument in het regulier onderwijs. Het grootste verschil is dat de vakleerkrachten in het speciaal onderwijs geen belang hechten aan normwaarden (gemiddelde scores of zorgindicaties).
- Volgens de vakleerkrachten is een volgsysteem voor het bewegingsonderwijs in het speciaal onderwijs beter bruikbaar dan een motorische test.
Klik hier om ‘Meten van motorische vaardigheden bij kinderen in het speciaal onderwijs’ te downloaden.
Klik hier voor rapport over het meten van motorische vaardigheden bij kinderen in het regulier onderwijs.
Neem voor meer informatie contact op met Maxine de Jonge.