Ga naar de inhoud

Vmbo-leerlingen willen schoolpauze vooral doorbrengen met vrienden

Vmbo-leerlingen willen in de pauze vooral sociale activiteiten doen met hun vrienden. Als we leerlingen meer aan het bewegen willen krijgen, moeten scholen daar dus op inspelen. Dat blijkt uit interviews van het Mulier Instituut met elf vmbo-leerlingen.

Andere dingen waar leerlingen veel waarde aan hechten voor hun pauze-invulling, zijn:

  • autonomie: hun eigen plan kunnen trekken;
  • privacy: niet te veel andere leerlingen en docenten om zich heen;
  • rust: niet te veel prikkels en lawaai.
Middelbareschool

Wel willen bewegen, maar op een andere manier

Sommige leerlingen willen wel meer bewegen in de pauze, maar ervaren daarbij belemmeringen. Bijvoorbeeld:

  • Meisjes willen soms niet voetballen met jongens. Omdat jongens te hard spelen, of omdat ze zich bekeken voelen en zich voor schut voelen staan.
  • Sommige leerlingen willen alleen voetballen met vrienden. Of niet met leerlingen met een ander spelniveau.
  • Sommige leerlingen doen liever andere sporten dan voetbal. Daar is niet altijd ruimte voor.

Effect smartphoneverbod nog onduidelijk

Of het smartphoneverbod tijdens de les ervoor zorgt dat leerlingen in de pauze meer op hun smartphone zitten, verschilt. Sommigen ervaren dit wel, anderen niet. Wel gebruikt het merendeel van de leerlingen hun smartphone in de pauze.

Interviews met leerlingen

Voor dit onderzoek hebben we elf vmbo-leerlingen geïnterviewd uit leerjaar 1 tot en met 4. We vroegen naar hun huidige pauze-invulling en hun wensen en behoeftes daarbij.

.

Meer nieuws over dit thema

Oratie Remco Hoekman: om sociale ongelijkheid in sport te dempen, moet overheid meer maatwerk leveren

Overheidsbeleid om meer mensen aan het sporten te krijgen, werkt helaas niet voor iedereen. Dat komt onder meer omdat 75 procent van de gemeentelijke gelden naar accommodaties gaat, zonder daarmee echt te sturen op sportstimulering.

Veel gemeenten meten motorische vaardigheden kinderen, maar gebruik resultaten blijkt lastig

Twee derde van de Nederlandse gemeenten gebruikte in 2024 meetinstrumenten voor de motorische vaardigheden van kinderen. Dit aandeel is sinds 2022 stabiel. Maar het is voor deze gemeenten vaak lastig om de verzamelde data te gebruiken.

Beweegwijsheid: waardevol concept, maar vertaalslag naar praktijk nodig

Vertegenwoordigers van het onderwijs en (sport)aanbieders zien beweegwijsheid als een waardevol en inspirerend concept. Volgens hen kan het bijdragen aan een leven lang bewegen. Wel hebben ze behoefte aan een vertaling van het concept naar een praktische toepassing.