Vierdaagse stimuleert sociale contacten en gevoel van verbondenheid

14 juli 2016

Bijna de helft van de deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse (45%) geeft aan dat ze door de Vierdaagse beter contact hebben gekregen met mensen die ze al kenden. Ruim een derde van de wandelaars (37%) zegt door de Vierdaagse nieuwe vriendschappen te hebben opgedaan. Het overgrote merendeel van de Nederlanders (83%) noemt het een evenement waar Nederland trots op mag zijn.

Dit blijkt uit de rapportage ‘De Kracht van de Vierdaagse’,  opgesteld door Koen Breedveld, directeur van het Mulier Instituut en bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en Nienke Lammertink (studente sociologie Radboud Universiteit en stagiair Mulier Instituut).

De Nijmeegse Vierdaagse, die dinsdag aan zijn honderdste editie begint, is uitgegroeid tot een van de grootste sportevenementen van het land. Anders dan bij veel andere sporten trekt de Vierdaagse niet alleen jongeren, maar juist ook veel ouderen. Naar schatting hebben een half miljoen mensen (ooit) meegedaan aan de Vierdaagse, 12,6 miljoen volwassen Nederlanders (95%) kennen de Vierdaagse en 7,5 miljoen volwassen hebben in hun kennissenkring iemand die de afgelopen jaren aan de Vierdaagse heeft deelgenomen. De Vierdaagse blijkt een dankbaar gespreksonderwerp bij sociale ontmoetingen.

Bijna de helft (41%) van de wandelaars geeft aan tijdens de Vierdaagse vaak contact te hebben met wandelaars die ze al kenden; ongeveer een kwart (26%) geeft aan ook vaak contact te hebben met wandelaars die ze nog niet kenden. Vaak zijn die contacten kortdurend en vluchtig – een reactie op een aanmoediging, een vraag over de route – maar vaak ook wordt over andere onderwerpen dan over het wandelen gesproken. Het gros van de deelnemers geeft aan dat de aanmoedigingen die ze mogen ontvangen hen een prettig gevoel geeft (91%) en dat ze zich verbonden voelen met andere deelnemers (82%).

Klik hier om de rapportage ‘Kracht van de Vierdaagse’ te downloaden (pdf)