Selectie meetinstrument voor motorische vaardigheden is de eerste stap naar motorisch vaardigere kinderen
4 februari 2021
Veel kinderen bewegen niet genoeg. De zorgen over de motorische vaardigheden van kinderen nemen toe. Scholen en gemeenten kunnen een meetinstrument voor motorische vaardigheden inzetten. Dit kan helpen om in kaart te brengen welke kinderen ondersteund moeten worden in hun motorische ontwikkeling en op welke aspecten de ondersteuning zich moet richten. De keuze voor een meetinstrument voor motorische vaardigheden is afhankelijk van het gestelde doel en de beschikbare middelen van een school of gemeente. Het ene meetinstrument is het meest geschikt om de motorische ontwikkeling te monitoren op een school met een vakleerkracht bewegingsonderwijs in dienst. Een ander meetinstrument is het meest geschikt om te screenen in een gemeente zonder vakleerkrachten bewegingsonderwijs. De inzet van een instrument om motorische vaardigheden van kinderen te meten, kan de start vormen van een school- of gemeentelijk traject om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren. Zodra de gebruikers inzicht hebben in de aard van de achterstand(en), kan een passend vervolgtraject ingezet worden.
Dit blijkt uit een onderzoek van het Mulier Instituut. Het onderzoek biedt een overzicht van de meest gebruikte meetinstrumenten voor motorische vaardigheden van 4- tot 12-jarigen in het regulier onderwijs in Nederland. De meetinstrumenten zijn door een expertgroep op hun kwaliteit beoordeeld. Daarnaast zijn vier casestudies naar de gemeentelijke inzet van meetinstrumenten voor motorische vaardigheden in het rapport opgenomen.
Andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek zijn:
- Er zijn vier doelen voor het gebruik van een meetinstrument voor motorische vaardigheden: monitoren, screenen, evalueren of benchmarken.
- Er zijn drie soorten meetinstrumenten voor motorische vaardigheden: motorische testen, volgsystemen voor het bewegingsonderwijs en registratiesystemen.
- Volgens praktijkprofessionals en experts zijn bruikbaarheid, meeteigenschappen en pedagogisch verantwoord de drie belangrijkste eigenschappen van een goed meetinstrument voor motorische vaardigheden.
- De wetenschappelijke onderbouwing van de meeste meetinstrumenten ontbreekt of is nog niet voldoende.
Geen van de beoordeelde testen voldoet aan alle eisen die praktijkprofessionals en experts hebben gesteld. Scholen en gemeenten kunnen door een gerichte selectie van een meetinstrument, op basis van de vooraf geformuleerde doelen en inventarisatie van middelen die beschikbaar zijn voor het vormgeven van het vervolgtraject, wel een eerste stap zetten in het verbeteren van motorische vaardigheden.
Nader onderzoek naar en voorlichting over het gebruik van deze meetinstrumenten dragen bij aan het realiseren van een van de doelstellingen van het deelakkoord ‘Van jongs af vaardig in bewegen’, om te komen tot één landelijk toepasbaar hoogwaardig meetinstrument voor motorische vaardigheden. De vraag is echter of dit noodzakelijk is om gericht beleid te voeren. Wanneer het hoofddoel blijft om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren, vormt het meten van motorische vaardigheden een belangrijk onderdeel van de aanpak, maar zijn het uiteindelijk de vervolgacties die het verschil maken. Ook wanneer verschillende hoogwaardige meetinstrumenten in het land worden ingezet, hoeft dit niet problematisch te zijn als er altijd een gericht vervolg aan gekoppeld is. Meten van motorische vaardigheden is weten, maar de vervolgacties die op basis van de resultaten daarvan worden ingezet bepalen het succes van de aanpak.
Klik hier om ‘Meten van motorische vaardigheden bij 4- tot 12-jarigen’ te downloaden.
Naast dit rapport zijn twee korte handreikingen gemaakt om scholen en gemeenten te ondersteunen in de selectie van een meetinstrument in het regulier onderwijs.
Lees de handreiking voor gemeenten hier.
Lees de handreiking voor scholen hier.
Neem voor meer informatie contact op met Maxine de Jonge.
Er volgt binnenkort een rapport over meetinstrumenten in het speciaal onderwijs.