De Nederlandse fitnessbranche: sterk gegroeid, kansen voor de toekomst
28 juni 2022
Tussen 2001 en 2020 heeft er in de Nederlandse fitnessbranche een dubbele groei plaatsgevonden. Zowel het aantal wekelijkse fitnessers (+145%) als het aandeel fitnessers dat meer dan twee dagen per week aan fitness deed (+82%) nam toe. De totale wekelijkse sportdeelname kon die van fitness niet bijbenen (+8%), waardoor het marktaandeel van fitness is gegroeid. Er gloren voor de branche kansen voor de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut en Blackbox Research.
Groei fitnessdeelname onder mannen en tieners
Tussen 2004 en 2020 zijn mannen en tieners vaker gaan fitnessen. De groep 12-20 jarigen die elke week fitnest groeide met 142%. Voor mannen was de groei 75%.
Aanbod fitness groeit in kwantiteit en diversiteit
Tussen 2010 en 2020 nam het aantal vestigingen van fitnesscentra met 50% toe. Ook het palet van fitnessactiviteiten blijft uitdijen. Steeds worden nieuwe producten ontwikkeld: de fitnessbranche is de kameleon van de Nederlandse sport.
Coronavirus en maatregelen raakten fitnessbranche hard
Begin 2022 waren ledentallen van fitnesscentra in vergelijking met de periode vóór corona met een kwart gedaald. De sector realiseerde in 2020 een negatief bedrijfsresultaat. Fitnessaanbieders toonden zich ondernemend en wisten leden online en in de buitenlucht te bedienen. Het virus droeg ertoe bij dat de branche steeds meer het besef kreeg dat fitness in de privé-omgeving, in de openbare ruimte en bij een fitnesscentrum elkaar kunnen versterken.
Volwassen kansrijke sector
De Nederlandse fitnessbranche is een grote, volwassen sector. Een fitnesscentrum is voor iedereen in de buurt, er is voor veel mensen iets wat ze kunnen doen, het aanbod is flexibel en er is begeleiding van professionals. Het is belangrijk voor fitnesscentra om te zorgen dat mensen nog een keer komen sporten en dat fitnessers goed omgaan met apparatuur. Een ander punt waar fitnesscentra op moeten letten is dat ze voldoende carrièreperspectief bieden aan fitnessprofessionals. Kansrijk is de verbreding van het aanbod om de geest te oefenen. Technologie biedt mogelijkheden voor digitale leefstijlcoaching. Bedrijfsfitness is perspectiefrijk en fitnessaanbieders kunnen meer onderdeel van de lokale gemeenschap worden.
Het Fitness Markt & Trend Rapport 2020-2024 is te bestellen op de website van BlackBox Publishers.
Lees ook de column van Paul Hover, Eva Heijnen en Peter Wolfhagen op de website van Sport Knowhow XL ‘De ontwikkeling van de Nederlandse fitnessbranche‘.
Neem voor meer informatie contact op met Paul Hover.