Dalende trend in motorische fitheid van basisschoolkinderen
8 oktober 2020
In de periode van 2006 tot en met 2017 is een (licht) dalende trend in de motorische fitheid van basisschoolkinderen (10-12 jaar) te zien. Een meerderheid van de kinderen scoort op de meeste elementen van motorische fitheid onder de Nederlandse normwaarden. Wanneer we de scores van de Nederlandse kinderen langs de Europese norm leggen, dan zien we een positiever beeld. Motorische fitheid is niet alleen essentieel om (met plezier) te kunnen en blijven deelnemen aan sport- en beweegactiviteiten maar ook voor een optimale gezondheid.
De achteruitgang in motorische fitheid blijkt uit de rapportage ‘Motorische fitheid van basisschoolkinderen (10-12 jaar): een neerwaartse trend in de afgelopen 10 jaar‘, gebaseerd op onderzoek van Anselma et al. (2020). In dit onderzoek zijn scores op verschillende motorische fitheid testen uit 2015 en 2017 van ongeveer 1.500 basisschoolkinderen vergeleken met scores van fitheid van ongeveer 2.000 basisschoolkinderen (10-12 jaar) die verzameld zijn in 2006.
Belangrijke bevindingen zijn:
- Jongens en meisjes waren in 2015 en 2017 minder snel en behendig, minder lenig en ze scoorden minder goed op kracht onderdelen dan jongens en meisjes in 2006.
- Jongens en meisjes hebben in 2015 en 2017 wel een betere oog-/handcoördinatie dan in 2006. Mogelijk kan dit worden verklaard doordat kinderen tegenwoordig veel meer gebruikmaken van de (spel)computer en mobiele telefoon.
- Op de testonderdelen duurkracht van de armen, beweegsnelheid en behendigheid, romp- en beenkracht en lenigheid scoort een meerderheid van de jongens en meisjes onder de Nederlandse normwaarden.
De Nederlandse en de Europese normschalen zijn gebaseerd op gemiddelden van representatieve groepen kinderen. In de toekomst zou een discussie gevoerd kunnen worden over de mogelijkheid om tot absolute normschalen te komen (zoals bij de Beweegrichtlijn). Een absolute norm kan worden opgesteld op basis van kennis vanuit onderzoek en praktijk. Een absolute norm zorgt ervoor dat kinderen niet beoordeeld worden op hun prestaties ten opzichte van een gemiddelde van een groep maar op basis van wat minimaal nodig is om bijvoorbeeld deel te nemen aan beweegactiviteiten of voor een optimale gezondheid.
Klik hier voor de rapportage ‘Motorische fitheid van basisschoolkinderen (10-12 jaar): een neerwaartse trend in de afgelopen 10 jaar’.
Klik hier voor het wetenschappelijke artikel van Anselma et al. (2020).
Neem voor meer informatie contact op met Dorine Collard.