Belangstelling voor Oranjeleeuwinnen onverminderd groot
Oranjevrouwen kronen zich tot ‘Koningin Voetbal’
Bijna zes op de tien Nederlanders tussen de 16 en 80 jaar – 7,6 miljoen personen – hebben het WK vrouwenvoetbal 2019 in de media gevolgd. Dat bereik is vergelijkbaar met dat van het EK vrouwenvoetbal in 2017. Zowel in 2019 als in 2017 was een televisie-uitzending over de kampioenschappen, met zo’n 5,5 miljoen kijkers, het best bekeken programma van het jaar. Dit blijkt uit de factsheet ‘Belangstelling en verwachtingen WK vrouwenvoetbal 2019’ van het Mulier Instituut. De resultaten zijn precies een jaar na de gespeelde finale van het WK 2019 gepubliceerd.
Andere belangrijke uitkomsten zijn:
- Zeven op de tien Nederlanders vonden dat er in de media voldoende aandacht aan het WK 2019 werd geschonken. Ruim een kwart vond dat er te weinig aandacht was, een enkeling vond het teveel.
- Tussen 2007 en 2019 zijn de Oranjeleeuwinnen op de FIFA-ranglijst gestegen van de achttiende naar de derde plek. In die periode is het KNVB-ledental van meisjes en vrouwen met circa 60.000 personen toegenomen. Er bestaat geen eenduidig verband tussen deze ontwikkelingen.
- Ongeveer zes op de tien Nederlanders verwachten dat de prestaties van de Oranjeleeuwinnen tijdens het WK 2019 positief bijdragen aan het imago van het vrouwenvoetbal. Dit komt overeen met verwachtingen naar aanleiding van de prestaties tijdens het EK in 2017.
Klik hier om de publicatie te downloaden (pdf).
Neem voor meer informatie contact op met Paul Hover.