Acht op de tien ondernemende sportaanbieders voelen een verantwoordelijkheid voor maatschappelijk ondernemerschap
80 procent van de ondernemers die sport aanbieden (fitnessaanbieders, paardensportaanbieders en zwembaden en -scholen) voelt een verantwoordelijkheid voor maatschappelijk ondernemerschap. Er is een positieve samenhang tussen de mate waarin de ondernemers een maatschappelijke verantwoordelijkheid voelen en de mate waarin deze organisaties bezig zijn met het doorvoeren van innovaties.
Dit blijkt uit een bevraging eind 2019 onder 468 ondernemers in de genoemde takken van sport, uitgevoerd door het Mulier Instituut in samenwerking met NL Actief, de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) en de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), en onder 405 sportverenigingen, uitgevoerd via het verenigingspanel van het Mulier Instituut. De resultaten worden gepresenteerd in twee factsheets. De eerste gaat in op de houding die ondernemende sportaanbieders hebben wat betreft openheid richting omgeving en eigen leden. De tweede factsheet heeft aandacht voor de mate waarin sportaanbieders (ondernemers en verenigingen werden op dezelfde manier bevraagd) bezig zijn met en toegerust zijn voor verandering en innovatie. In het Nationaal Sportakkoord is de vitaliteit van sportaanbieders een speerpunt. Van alle sportaanbieders wordt een grotere betrokkenheid verwacht bij maatschappelijke opgaven en wordt hun innoverend vermogen gestimuleerd.
Enkele andere resultaten uit de factsheets zijn:
Factsheet openheid van ondernemende sportaanbieders
- Onder zwemaanbieders (88%) is het gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid het sterkst en onder fitnessaanbieders (72%) minder sterk. Grotere organisaties voelen vaker een maatschappelijke verantwoordelijkheid en zeggen ook vaker betrokken te zijn bij projecten in de buurt of wijk dan kleinere organisaties.
- Vrijwel alle (95%) ondervraagde sportaanbieders werken samen met andere organisaties. Het meest wordt samengewerkt met maatschappelijke organisaties (69%), onderwijs (66%), andere sportorganisaties (63%) en gemeenten (56%). Paardensportondernemers werken minder samen met andere organisaties dan fitnesscentra en zwemaanbieders.
- Drie op de tien ondernemende aanbieders zeggen bezig te zijn met het flexibel inrichten van diensten, bijvoorbeeld door flexibele lidmaatschappen of bijzondere openingstijden. Het aandeel fitnessaanbieders (39%) dat hiermee bezig is, is bijna tweemaal zo groot als het aandeel paardensportaanbieders (21%).
Factsheet innovatief vermogen van sportaanbieders
- Gemiddeld is 70 tot 80 procent van de verschillende sportaanbieders (ondernemende aanbieders en sportverenigingen) gericht op enige vorm van innovatie. Fitnesscentra zijn het meest innovatiegericht en sportverenigingen het minst. De meerderheid van de organisaties die zich op innovaties richten, doet dit nog niet erg intensief.
- Er zijn verschillende typen innovatie mogelijk. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen productinnovatie, organisatorische innovaties en sociale innovaties. Sportaanbieders richten zich het vaakst op productinnovatie.
- Veel voorkomende manieren van innovatie zijn creatieve manieren van promotie en gebruik van sociale media, kwaliteitsverbetering door (bij)scholing, het optimaliseren van processen en het bevragen van klanten over wensen en behoeften. Dit zijn vrij gematigde manieren van innoveren. Meer vergaande manieren van innoveren, zoals het aanbieden van flexibele diensten, technologische vernieuwingen of aanboren van alternatieve financieringsbronnen noemt men minder vaak.
Klik hier voor de factsheet ‘Openheid van ondernemende sportaanbieders’.
Klik hier voor de factsheet ‘Innovatief vermogen van sportaanbieders’.
Neem voor meer informatie contact op met Jo Lucassen.