Minder scholen in het speciaal basisonderwijs bieden schoolzwemmen aan
In 2023 bieden minder scholen in het speciaal basisonderwijs (SBO) schoolzwemmen aan dan in 2019. Dit percentage daalde van 38 naar 29 procent. In het speciaal onderwijs (SO) daalde het ook, maar lichter. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder de Nederlandse scholen in het speciaal (basis)onderwijs.

Schoolzwemmen vooral gericht op zwemdiploma’s
Op 47 procent van de scholen in het SO is schoolzwemmen gericht op het halen van zwemdiploma’s. In het SBO biedt 65 procent van de scholen deze vorm van schoolzwemmen aan. De rest gebruikt het als een ‘natte gymles’, of een combinatie van beide.
Het behalen van één of meerdere diploma’s tijdens het schoolzwemmen kan uitkomst bieden voor kinderen die veel belemmeringen ervaren bij zwemlesaanbod buiten schoolzwemmen.
Schoolzwemmen geen vervanging van bewegingsonderwijs
Op de meeste SO- en SBO-scholen valt het schoolzwemmen niet onder de uren voor bewegingsonderwijs. Schoolzwemmen leidt op deze scholen dus niet tot minder bewegingsonderwijs.
Vragenlijst onder schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs
De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op vragenlijstonderzoek onder 316 schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs.
Deze publicatie maakt deel uit van het grotere onderzoek naar ‘Bewegingsonderwijs en sport in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs’. In deze factsheet worden de resultaten over schoolzwemmen uitgelicht.
Meer nieuws over dit thema
Veel gemeenten stimuleren fietsen, maar alleen campagnes zijn niet genoeg
Ruim drie kwart van de Nederlandse gemeenten zet zich in om fietsen te stimuleren. Dat doen ze vooral via campagnes, vooral gericht op oudere inwoners. Maar om mensen structureel aan het fietsen te krijgen, is meer nodig dan alleen campagnes.
In 2050 sporten Nederlanders naar verwachting iets meer
Het deel van de volwassenen in Nederland dat wekelijks sport, stijgt naar verwachting van 52,7 procent in 2023 naar 56,5 procent in 2050. Dat komt vooral door een andere samenstelling van de bevolking. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder Nederlanders van 25-75 jaar.
Een ‘echte sporter’ worden: geleidelijk proces met grote rol voor ouders, partner en werk
Mensen die veel sporten, deden dat in hun kindertijd vaak ook al. De rol van de ouders is daarbij belangrijk. Maar ook sportieve voorbeelden tijdens de volwassenheid spelen een rol. Deze ‘sportsocialisatie’ is een geleidelijk proces. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder volwassen Nederlanders.