Ga naar de inhoud

Minder scholen in het speciaal basisonderwijs bieden schoolzwemmen aan

In 2023 bieden minder scholen in het speciaal basisonderwijs (SBO) schoolzwemmen aan dan in 2019. Dit percentage daalde van 38 naar 29 procent. In het speciaal onderwijs (SO) daalde het ook, maar lichter. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder de Nederlandse scholen in het speciaal (basis)onderwijs.

Kinderen die onderwater zwemmen

Schoolzwemmen vooral gericht op zwemdiploma’s

Op 47 procent van de scholen in het SO is schoolzwemmen gericht op het halen van zwemdiploma’s. In het SBO biedt 65 procent van de scholen deze vorm van schoolzwemmen aan. De rest gebruikt het als een ‘natte gymles’, of een combinatie van beide.

Het behalen van één of meerdere diploma’s tijdens het schoolzwemmen kan uitkomst bieden voor kinderen die veel belemmeringen ervaren bij zwemlesaanbod buiten schoolzwemmen.

Schoolzwemmen geen vervanging van bewegingsonderwijs

Op de meeste SO- en SBO-scholen valt het schoolzwemmen niet onder de uren voor bewegingsonderwijs. Schoolzwemmen leidt op deze scholen dus niet tot minder bewegingsonderwijs.

Vragenlijst onder schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs

De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op vragenlijstonderzoek onder 316 schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs.

Deze publicatie maakt deel uit van het grotere onderzoek naar ‘Bewegingsonderwijs en sport in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs’. In deze factsheet worden de resultaten over schoolzwemmen uitgelicht.

Meer nieuws over dit thema

Meer aandacht nodig voor mensen met een beperking in sportkaderfuncties

Maar weinig mensen met een beperking hebben een kaderfunctie in de sport. Bijvoorbeeld als trainer, coach of bestuurslid bij een sportvereniging. En als ze die hebben, ervaren ze nog regelmatig belemmeringen. Daarom is hier meer aandacht voor nodig.

Sportverenigingen nemen vaker maatregelen voor inclusie leden met een beperking

De helft van de sportverenigingen neemt een of meer maatregelen om hun aanbod beter af te stemmen op leden met een beperking. In 2020 deed ongeveer één op de drie verenigingen met leden met een beperking dit.

Veel gemeenten meten motorische vaardigheden kinderen, maar gebruik resultaten blijkt lastig

Twee derde van de Nederlandse gemeenten gebruikte in 2024 meetinstrumenten voor de motorische vaardigheden van kinderen. Dit aandeel is sinds 2022 stabiel. Maar het is voor deze gemeenten vaak lastig om de verzamelde data te gebruiken.