Ga naar de inhoud

Hoe zorg je dat kinderen meer bewegen tijdens de schooldag?

De schooldag biedt veel mogelijkheden om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of in de klas. Maar hoe doe je dat als school? En welke elementen zijn belangrijk om dat structureel te maken? Dat onderzocht het Mulier Instituut door vier basisscholen te bezoeken die hier actief mee bezig zijn.

We keken daarbij naar vier onderdelen:

  • de verschillende actieve elementen/beweegmomenten op een dag;
  • het beleid van de school;
  • de sociale en fysieke omgeving;
  • de betrokken personen en organisaties.
Kinderen die rennen in een gymzaal

Veel verschillende beweegmomenten tijdens de schooldag

De scholen zorgen voor veel verschillende beweegmomenten tijdens en tussen de lessen. Bijvoorbeeld:

  • in de klas, met bewegend leren of energizers;
  • bewegingsonderwijs, door minstens het verplichte aantal uren te geven én extra in te zetten op de motorische ontwikkeling van kinderen uit de onderbouw;
  • in de pauze, door buitenspelen te organiseren met activiteiten, speelpleinbegeleiders en juniorcoaches;
  • na school, door alle leerlingen de mogelijkheid te geven om na schooltijd deel te nemen aan sportactiviteiten.

Bewegen opnemen in schoolbeleid

Om de verschillende beweegmomenten tijdens de schooldag te implementeren is het van belang dat bewegen onderdeel is van het schoolbeleid. Op drie van de vier scholen is dat zo. Op twee scholen staat in het beleid dat kinderen elke 30 minuten een beweegmoment krijgen.

Draagvlak onder medewerkers is cruciaal

Drie van de vier scholen hebben geïnvesteerd in draagvlak onder het schoolteam voor het stimuleren van bewegen. Dit begon bij één kartrekker, die steun kreeg van een kernteam (vaak een beweegteam genoemd). Dit draagvlak is volgens de scholen onmisbaar.

Casestudies op vier basisscholen

Voor dit onderzoek hebben we vier casestudies uitgevoerd op basisscholen. We spraken daar met de directeur, een vakleerkracht en minimaal één groepsleerkracht. Per school brachten we in kaart hoe zij meer bewegen integreren tijdens de schooldag en wat andere scholen daarvan kunnen leren.

Meer nieuws over dit thema

Eerste resultaten ‘Buitenspelen in Kaart’ benadrukken belang van buitenspelen op school en opvang

De vragenlijst Buitenspelen in Kaart (BinK) meet hoeveel en hoe lang kinderen buitenspelen. Eerste resultaten laten zien dat de buitenspeeltijd op school en de opvang een belangrijk onderdeel is van de totale buitenspeeltijd.

Hoeveel nemen Nederlanders deel aan sport en cultuur?

Sport en cultuur zijn belangrijke pijlers van de vrijetijdsbesteding van Nederlanders. Het Mulier Instituut en de Boekmanstichting hebben samen onderzocht in hoeverre Nederlanders deelnemen aan sport- en cultuuractiviteiten. En hoe deze domeinen zich tot elkaar verhouden.

Steeds meer Nederlanders sporten het liefst individueel zonder regels of begeleiding

Steeds meer Nederlanders willen het liefst individueel sporten, zonder regels of begeleiding. Bijvoorbeeld hardlopen of fitness. Een derde geeft hier voorkeur aan (38%). In 2017 was dit nog een kwart (23%).