Fit!magazine

Het imago van fitness: geen elitaire sport meer?

Fitness blijft onverminderd populair. Nog altijd telt Nederland ruim 3 miljoen fitnessbeoefenaars, waarvan zo’n 2 miljoen leden van een fitnesscentrum. En daar is alle reden toe. Het fitnessaanbod is groot, fitness wordt gezien als makkelijk aan te leren en wordt bovendien met de opkomst van de budgetcentra ook voor mensen met een kleine portemonnee steeds betaalbaarder. Maar hoe staat het met de ontwikkeling van het imago van de fitnesssport? Verandert het imago van fitness in positieve zin en wat betekent dit voor de fitnessondernemer?

Lees het artikel in Fit!magazine, september 2014, jaargang 13, nummer 53 (pdf)

Fitnessdeelname: niet meer, wel vaker

In Nederland is er sprake van een afnemende groei van het aantal fitnesscentra en een stabilisering van de fitnessdeelname. Zo is te lezen in het Trendrapport Fitnessbranche 2012 van het Mulier Instituut. Dat kan duiden op het bereiken van een ‘glazen plafond’ van de fitnessbranche: de grenzen van aanbod en vraag zijn bereikt. Of niet? Met nieuwe cijfers over fitnessdeelname maken we de balans op tot en met 2012.

Lees het artikel in Fit!magazine, april 2014, jaargang 13, nummer 51 (pdf)

Lidmaatschappen fitness crisisbestendig?

Vijf jaren van economische crisis op rij zijn de fitnessbranche niet in de koude kleren gaan zitten. De groei van het aantal fitnesscentra (ruim 1.600 aanbieders) is afgevlakt, voor elk lid (werving en behoud) moet nu hard worden geknokt en de kritische fitnessbeoefenaar let steeds meer op prijs- kwaliteitverhouding. Toch is er hoop voor de fitnessondernemer: slechts drie tot vier procent van de Nederlanders gaf vorig jaar aan op sportlidmaatschappen te bezuinigen. Een nog kleiner aandeel heeft ook voor dit jaar bezuinigingsplannen op het gebied van sport. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Lees het artikel in Fit!magazine, januari 2014, jaargang 13, nummer 50 (pdf)

Wie durft zich op de 50+ markt te profileren?

De onwaarschijnlijk snelle en grote groei van de fitnesssport in Nederland vanaf midden jaren tachtig van de vorige eeuw is de afgelopen vijf jaar gestagneerd. Daarmee lijkt ook een einde gekomen aan de mogelijkheden om als ‘snelle’ ondernemer – voor wie het om het even is welk product ze verkopen – makkelijk geld te verdienen in deze branche. De ‘zeepverkopers’ in de fitnessbranche verdienen waarschijnlijk inmiddels al weer ergens anders hun geld.

Lees het artikel in Fit!magazine, december 2013, jaargang 12, nummer 49 (pdf)

Maatschappelijke betrokkenheid door fitnesscentra betaalt zich uit

Met 3,2 miljoen fitnessbeoefenaren en meer dan 1.600 aanbieders vervult de fitnessbranche een belangrijke bijdrage aan de gezondheid – en daarmee aan de economische productiviteit – van de Nederlandse samenleving. Met dit bereik, de innovatiekracht en de commerciële kwaliteiten van de fitnessbranche zijn er kansen om de maatschappelijke betekenis van fitness verder te vergroten. Dit is niet alleen winst voor de maatschappij, maar ook voor de branche zelf. In het Verenigd Koninkrijk, een land waar de fitnessbranche qua ontwikkeling voorop loopt, zijn hiervoor al plannen gelanceerd die in de branche goed worden ontvangen.

Lees het artikel in Fit!magazine, juni 2013, jaargang 12, nummer 47 (pdf)

Professionalisering van kwalificaties

De Nederlandse fitnessbranche heeft in een tijdbestek van zo’n 25 jaar haar status als broedplek voor ‘ijzervretende pioniers’ van zich afgeschud. De sector heeft een sterke ontwikkeling doorgemaakt en biedt tegenwoordig aan ten minste 15.000 Nederlanders werkgelegenheid, verdeeld over zo’n 6.000 fte’s. De stabiliserende fitnessmarkt anno 2013 vergt een nog verdere professionaliseringsslag: gekwalificeerd personeel dient een vanzelfsprekenheid  te zijn en beroepsgerichte kwaliteitsnormen dienen hiervoor te worden opgesteld. Bij de verdere ontwikkeling van de fitnesssector valt op dit vlak voor zowel fitnessondernemers als aanbieders van fitnessopleidingen nog een slag te maken.

Lees het artikel in Fit!magazine, april 2013, jaargang 12, nummer 46

Buitenkansen voor de fitnessbranche

Nederland telt 3,2 miljoen fitnessbeoefenaars, waarvan 2 miljoen leden van een fitnesscentrum. Beide cijfers kunnen beschouwd worden als een onderschatting van de marktomvang van fitnessaanbieders omdat het sportaanbod van deze partijen, waaronder ook de groeiende groep PT’ers, meer omvat dan fitness. Het aanbod van fitnessondernemers verruimt. Ook verspreidt het aanbod zich over meer locaties en in de buitenlucht.

Klik hier voor het artikel in Fit!magazine, januari 2013, jaargang 12, nummer 45 (pdf)

Fitness4all. Groei budget fitnesscentra leidt verdere democratisering fitnessbranche in

Een paar jaar geleden kregen budget fitnesscentra in Nederland nog maar weinig aandacht. Investeerders plaatsten vraagtekens en de essentie van het concept drong nauwelijks tot consumenten door. Nu worden deze centra beschouwd als een waardevolle toevoeging aan het fitnessaanbod. De budget fitnesscentra worden niet meer met argusogen gadegeslagen, ze worden juist gezien als een waardevolle aanvulling op het traditionele aanbod. Wat is de kracht van dit snel uitdijende marktsegment en wat betekent het voor de sportsector?

Klik hier voor het artikel in Fit!magazine, december 2012, jaargang 11, nummer 44 (pdf)

Fitness: stabiele deelname, schuivende segmenten

Voor het beoefenen van fitness zijn de voorzieningen en begeleiding die een fitnesscentrum biedt prachtig, maar geen vereiste. Zonder buitenproportionele investeringen kan Jan of Jannie Modaal thuis op zolder een eigen fitnessruimte inrichten. Ook kan bij andere sportaanbieders aan fitness gedaan worden, denk bijvoorbeeld aan de krachthonken van roei- en atletiekverenigingen. En wat te denken van het ruime fitnessaanbod van hotels en studentensportcentra? Het recent verschenen boek “Trendrapport Fitnessbranche 2012‘’ leerde dat in 2010 bijna tweederde van de Nederlandse fitnessers dat deed bij een fitnesscentrum. Hoe heeft dit marktaandeel van fitnesscentra zich de afgelopen jaren eigenlijk ontwikkeld en wat kan gezegd worden van de toekomstige positie van het fitnesscentrum in de fitnessmarkt?

Klik hier voor het artikel in Fit!magazine, september 2012, jaargang 11, nummer 43 (pdf)