KU Leuven en Mulier Instituut brengen Europese hardloopmarkt in kaart

5 april 2015

50 miljoen hardlopers besteden 10 miljard euro per jaar

Naar schatting lopen 50 miljoen mensen in Europa regelmatig hard. Hun jaarlijkse bestedingen worden getaxeerd op 9.6 miljard euro per jaar. Daarmee is hardlopen één van de grootste en snelst groeiende markten ter wereld.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het boek Running across Europe, een initiatief van het Mulier Instituut en KU Leuven. Onderzoekers uit elf verschillende landen hebben in dit boek hun krachten gebundeld om te beschrijven hoe hardlopen tot een van de meest populaire sporten is uitgegroeid.

Andere belangrijke bevindingen uit het boek zijn:

  • In Denemarken werd het hoogste percentage hardlopers gevonden (31%).
  • De Nederlandse hardloopmarkt wordt geschat op minimaal 2,4 miljoen hardlopers en een waarde van een half miljard euro.
  • Hoewel mannen nog steeds met name het lange afstandlopen domineren, zijn het vooral vrouwen die met hardlopen zijn begonnen. In Denemarken en Duitsland lopen tegenwoordig meer vrouwen dan mannen hard.
  • Hardlopen is vooral populair in de leeftijdsgroep tussen 20 en 49 jaar. Zowel jongeren als ouderen zijn in hardlopen ondervertegenwoordigd.
  • Hoger opgeleiden zijn in het hardlopen oververtegenwoordigd.
  • Meer dan 80% van de lopers is geen lid van een sportclub. De stijgende populariteit van hardlopen kan vooral worden toegeschreven aan loopevenementen en commerciële initiatieven (sociale media, sportbedrijven).

Running across Europe is een initiatief van het MEASURE network on sport participation. Onderzoekers uit België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Finland, Hongarije, Slovenië, Griekenland, Spanje en Groot-Brittannië hebben in dit project samengewerkt. Daarnaast is van data uit Frankrijk gebruik gemaakt.

Klik hier om Running across Europe (isbn 9781137446367, 304 pagina’s) te bestellen.

Media-aandacht: