‘Fresh in de les’: tevredenheid over activiteiten; borging en doelgroepen aandachtspunt

20 december 2016

Professionals in Amsterdam die betrokken zijn bij de aanpak ‘Fresh in de les’ zijn tevreden over de activiteiten die worden uitgevoerd, al is minder dan de helft overtuigd dat de interventie werkelijk tot bewustwording leidt. Het is nog onvoldoende gelukt om de interventie ook werkelijk te borgen omdat de meeste activiteiten na afloop van de interventie niet worden behouden.

Dit blijkt uit het onderzoek van het Mulier Instituut naar de impact van de interventie ‘Fresh in de Les’ in twee stadsdelen in Amsterdam. ‘Fresh in de les’ is een preventieve wijkgerichte interventie om bewustwording te creëren, gezond gedrag te bevorderen en gezond gewicht bij kinderen en jongeren te verbeteren. De thema’s die aandacht krijgen zijn gezonde voeding, voldoende beweging en voldoende nachtrust.

Uit het onderzoek blijkt dat de doelgroep, en vooral de ouders daarvan, nog maar moeilijk wordt bereikt. Het is van belang dat de interventie aansluit bij de doelgroep en rekening houdt met verschillende culturen. Een succesfactor is de combinatie van kennis delen en zelf aan de slag gaan met activiteiten. Op deze manier houdt de doelgroep plezier in de activiteit en kunnen ze dingen ontdekken en ervaren.

Klik hier om Evaluatie ‘Fresh in de Les’ gemeente Amsterdam te downloaden.

Neem voor meer informatie op met Dorine Collard.