Docenten merken positieve effecten van The Daily Mile bij leerlingen

26 september 2017

Docenten die The Daily Mile in hun klas uitvoeren, ervaren vooral effecten op fysiek en sociaal gebied. Docenten merken dat leerlingen meer energie hebben, fitter zijn en makkelijker samenwerken. Leerlingen ervaren dat ze The Daily Mile over het algemeen steeds beter kunnen volhouden.

Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut naar de impact van het beweeginitiatief in Nederland. Met behulp van vragenlijsten en interviews bij docenten en leerlingen is het bereik, adoptie, implementatie en borging van The Daily Mile onderzocht. The Daily Mile is een beweeginitiatief dat door Jongeren Op Gezond Gewicht in Nederland is gelanceerd. Het idee van The Daily Mile is dat alle kinderen van de klas dagelijks tijdens schooltijd vijftien minuten een rondje om de school (hard)lopen zodat ze dagelijks meer bewegen en fitter worden.

Scholen voeren The Daily Mile meestal niet dagelijks uit, maar gemiddeld zo’n drie keer per week. Het beweeginitiatief wordt voornamelijk in de bovenbouw van het basisonderwijs ingezet en door groepsleerkrachten uitgevoerd, voornamelijk tussen twee schoollessen, tijdens de schoolles, of wanneer de concentratie van de leerlingen verslapt. Motivatie van leerlingen en creativiteit van de docent zijn succesfactoren voor het blijven uitvoeren van The Daily Mile. Door te variëren (zoals het lopen van een ander parcours, een route over een hindernisbaan of het doen van cognitieve spellen tijdens het rennen) houden de leerlingen plezier in de dagelijkse beweegactiviteit. Docenten beoordelen het initiatief met een 7,5.

Klik hier om de rapportage Evaluatie van The Daily Mile te downloaden.

Klik hier om het factsheet van Jongeren Op Gezond Gewicht over The Daily Mile te downloaden.

Neem voor meer informatie op met Dorine Collard.